de asta-vara. Delta.


Bate un usor vant de toamna pe bloguri si parca e prea devreme… asa ca vin eu repede cu o ramasita de vara, mai ales ca trebuia mai demult, ca sa pot sa laud – ceea ce fac cu drag in cazul de fata.

Delta nu era un gand de-al meu la inceput de an, mi-a trecut ideea prin cap undeva prin primavara, cand m-a starnit cineva si m-am gandit, ce-ar fi ? Parea un pic dificil, inaccesibil si obositor. Dar asta numai pana cand dai de oferta potrivita, de fapt unica atat de complexa pe piata de turism : agentia Omnia Turism, cu care am mai avut de-a face in trecut si care mi-a placut mereu – oameni seriosi, de la agenti pana la soferi si ghizi, ceea ce e mare lucru. Asa ca am purces la drum si a fost bine totul, totul… si am multe frumuseti de aratat.

Am traversat-o in lung si-n lat, am navigat pe toate cele trei brate principale si pe multe secundare, inclusiv pe lacurile adanci si misterioase… acum secate binisor, dupa spusele localnicilor.

harta-delta-dunarii

Dupa scurte popasuri in Braila si Tulcea, trecerea cu bacul la Macin a fost o miscare destul de rapida, mai mult a durat incarcarea bacului cu masini decat traversarea in sine.

Delta 025

un norisor ca un OZN, deasupra Dunarii, in 6 august 🙂 …

Delta 026

Delta 028

In cel mult 10 minute am fost pe malul celalalt si ne-am continuat drumul, cu destinatia Murighiol

Delta 033

Prima lotca vazuta a fost cea de la Muzeul Deltei Dunarii, in Tulcea. Fac o paranteza: Tulcea e un oras foarte dragut, curat si linistit, asa cum e cam toata partea aceea a Dobrogei.

Delta 112

Pensiunea „La Traian„, in Murighiol, e un loc primitor, rustic, cu dotarile minim necesare si mai ales cu posibilitatea de a manca afara, in curte, ca sa-ti pice si mai bine preparatele foarte bine gatite, proaspete si gustoase. Recomand cu caldura locatia, care mai are o pensiune-sora si in satul Crisan, unde in plus la vara va exista si o piscina in curte (care acum era in constructie).

Delta 114 Delta 116 Delta 117 Delta 118In prima zi, dupa drumul lung se impunea o iesire in imprejurimi, adica pe drumul din spatele casei si apoi la stanga tot inainte… cu scopul de a ajunge la lac.

Delta 119

O catelusa micuta din vecini, amatoare sa ne insoteasca, a fost mai mult decat bine-venita 🙂 …

Delta 122

… alaturi de John, cainele pensiunii noastre, care ii insoteste mereu pe turisti pe traseu, fara sa-i spuna nimeni – asa e el, o gazda buna si cu simt de raspundere 🙂

Delta 123 Delta 126 Delta 129Delta 132

Denumirea vine din limba turcă: lacul Murighiol se traduce drept lacul violet, dupa culoarea pe care o are la asfintit. Parca asa ar fi 🙂 …

Delta 133

Si pentru ca cea mai mica din grup dadea semne de oboseala (e cam 1 km de mers pana la lac, numai dus)…

Delta 134

… cineva trebuia sa se sacrifice si s-o ia in brate 😉 , pentru drumul de intoarcere

134bis

Obositi si altii, odata ajunsi acasa dupa prima incursiune in mediu …

Delta 136

A doua zi de dimineata, la ora 9 fix barcuta ne astepta, la fel ca si in urmatoarele doua zile in care urma sa colindam pe ape, cu soarele si vantul in cale 🙂

Delta 139 Delta 143 Delta 145Delta 149Delta 155

Unde e pescarul imediat o sa vezi si cainele lui, oamenii stau la pescuit vara impreuna cu animalele lor luni de zile prin stufaris, in corturi sau in case de stuf destinate acestui scop

Delta 166bis

Ajungand la bratul Sf. Gheorghe, cel mai apropiat de Murighiol, se deschid noi canale in toate directiile, pe care conducatorul barcii noastre se orienta fara cusur, si fara GPS… dar fiind nascut in zona si cu vreo 20 de ani vechime in bransa asta.

Delta 157 Delta 165Delta 175

Popasul facut la Mila 23 (de unde a plecat Ivan Patzaichin in lume) a fost o alta ocazie de a ne bucura de linistea unui loc uitat de lume si de a prospecta un pic satul din delta, cu viata tipica a celor care traiesc din pescuit si din ce mai cultiva in jurul caselor. Si intrebandu-ne oare cum o fi pe aici iarna, cand e zapada si ger naprasnic.

Delta 186 Delta 190Delta 201Delta 192Delta 193

Delta 194

Delta 196Delta 203

Un loc de vazut, Mila 23, pentru suflet si linistea lui macar temporara.

Delta 204Delta 205Delta 206 Delta 207 Delta 209 Delta 210 Delta 213

Cateii din judetul Tulcea erau cu totii simpatici si sociabili, cred ca reiese si din imagini 🙂

Delta 214Delta 215 Delta 217 Delta 218

Din nou pe ape, am vazut mai multe „decolari” dar cea de mai jos e singura surprinsa bine in foto

Delta 222 Delta 223

Popas la o biserica, cu povestea felului cum a aparut ea si cu multa culoare, la propriu. Flori.

Delta 228 Delta 232 Delta 235 Delta 237 Delta 238 Delta 239 Delta 240

Plecare spre satul Chilia Veche, unde urma sa mancam la pranz…

Delta 245 Delta 246 Delta 247

De undeva dintr-o curte, un cal a nechezat de parca ar fi spus „treceti atatia pe aici si nu ma baga si pe mine nimeni in seama ?” , asa ca s-au intors cativa sa-l mangaie…  🙂

Delta 248

… printre care si eu, ca doar nu era sa ratez un botic catifelat… ❤ 🙂

Delta 249

Delta 251

La pensiune ne astepta plachia din trei feluri de peste si bere rece 🙂

Delta 253

Delta 275 Delta 278 Delta 291

Uneori barca trebuia sa incetineasca sau chiar sa opreasca si atunci, cu motorul oprit, chiar ca nu mai auzeai decat vantul batand prin stuf si poate pasari in apropiere. Daca nu, era liniste deplina si tu departe parca de toate relele lumii. Nu simtea nimeni nevoia sa comenteze, eram fiecare cu gandurile lui si doar ghidul ne readucea la realitate, cu precizari despre ce urma .

Delta 294 Delta 295Delta 303 Delta 306 Delta 308

Delta are si ea zonele ei de VIP, dar nimic galagios. E totusi o zona cu restrictii, inca.

Delta 310

Altii ca noi, dar te intalnesti rar cu turisti si uneori zeci de minute la rand asta nu se intampla.

Delta 316 Delta 317 Delta 319 Delta 328

Canalele par toate la fel, diferenta e data de ce gasesti la capatul drumului, in fiecare zi ceva nou. Si frumos mereu 🙂

Delta 329 Delta 331 Delta 335 Delta 337 Delta 340 Delta 341 Delta 355Delta 360

Ziua a treia a fost aparte pentru ca am ajuns in zona de Nord, le grindul Letea. Si satul cu acelasi nume, care e zona de frontiera pentru ca dincolo de el nu mai e decat bratul Chilia, granita cu Ucraina.

Delta 364 Delta 365 Delta 366 Delta 367 Delta 368

Daca pana acum ni se paruse ca pe oamenii din Delta i-a uitat lumea complet, la Letea senzatia asta a fost si mai clara, pentru ca acolo nu pare sa se intample nimic notabil vreodata. Dar ce bine de ei ! … zic eu. Se gospodaresc cum pot, se organizeaza cu ce au si se descurca. Dependenti de barca, probabil ca atunci cand ingheata apele nici nu mai au alta varianta decat sa astepte primavara.

Delta 369

Deocamdata, la Letea se organizeaza pe plan local un fel de expeditii gen safari, cu masini modificate si adaptate in acest scop si cu destinatie padurea Letea, care e total aparte…

Delta 370Delta 371 Delta 374 Delta 376

Pe drum ne depasesc alti entuziasti, pe care urma sa ii ajungem din urma la poarta de intrare in rezervatie, locul fiind imprejmuit cu gard pe o mare suprafata.

Delta 379 Delta 381 Delta 384Delta 386

In padurea crescuta pe solul nisipos nimeni nu intervine in niciun fel, copacii cresc si mor fara sa ii exploateze omul. Numai caii, cei salbaticiti pentru ca au fost abandonati de oameni, intra uneori si strabat padurea. Versiunea oficiala e ca ei „strica” pe unde trec…. varianta mea e ca animalele nu strica niciodata nimic in natura, omul e singurul care perturba echilibrul de obicei.

Delta 389 Delta 391 Delta 392 Delta 393 Delta 396

Pe podetele de lemn se merge de obicei cand solul e mlastinos din cauza de inundatie, dar acum era exact opusul situatiei

Delta 398

GRIND, grinduri, s. n. Fîșie de teren mai ridicată, în delta unui rîu sau în regiunea lui inundabilă, de-a lungul malurilor, pe care apele n-o acoperă decît în caz de inundații mari

Delta 399 Delta 400

Nisipul din padure e ceva ce n-o sa mai vezi nicaieri in afara de Letea. Deosebit.

Delta 401

Desculti prin nisipul racoros sau fierbinte, oricum mai comod la mers in felul asta…

Delta 402 Delta 407

Urmatorul obiectiv era o zona de stejari seculari, traversand din nou stepa uscata.

Delta 410

Si ca sa fie mai aventuros, o pana de cauciuc ca la carte :)) …

Delta 411

… prilej ca sa mai inspiram aerul fierbinte cu miros de camp si sa ascultam insectele zgomotoase de care ierburile inalte erau pline… foarte frumos 🙂

Delta 413 Delta 416 Delta 417 Delta 419Delta 420 Delta 421 Delta 422 Delta 423

Oprirea la stejari, cu lianele lor asemanatoare junglei, a dat ghidului posibilitatea sa ne explice alte curiozitati ale zonei, ca de exemplu modul cum au ajuns aici unele seminte de plante, in tubul digestiv al unor animale exotice aduse pe vapoare, demult.

Delta 424 Delta 426 Delta 428 Delta 429Delta 430 Delta 434

Din pacate, pe caii salbatici ai Letei nu i-am vazut decat de la foarte mare departare, pentru ca stiu sa pastreze distanta de oameni. Si bine fac .

Delta 435

Plecand spre Sulina, ne-am intors la apa dupa perioada prafoasa, dar atat de interesanta, de la Letea 🙂

Delta 437 Delta 438

Un plaur mic, vizibil mai bine decat cei mari, care se confunda cu malurile adesea.

Delta 442 Delta 444Delta 447 Delta 448 Delta 449

Mergand pe bratul Sulina am ajuns la orasul cu acelasi nume, mic port la Marea Neagra si el.

Delta 450 Delta 453

La plecarea spre Murighiol, un pod destinat traversarii animalelor de pe un mal pe altul. Pod mobil pe care matelotul nostru l-a dezlegat de la un capat, apoi apa a facut restul de treaba si astfel am putut trece mai departe.

Delta 458

Si niste cai liberi care, la fel ca vitele sau porcii localnicilor, sunt lasati de capul lor din luna aprilie pana toamna tarziu, si se descurca singuri pe coclauri. Unii mai mor, altii se mai inmultesc, iar toamna cand vin stapanii sa ii adune pe la case, constata care le-a fost norocul. Dar de obicei le e bine :).

Delta 460 Delta 461Delta 463 Delta 466 Delta 469 Delta 474 Delta 477

In ultima zi, dupa excursia la Gura Portitei de care am zis aici,  drumul spre Bucuresti a mai avut o oprire pentru refacerea fortelor, dar si la cetatea Histria, aflata si ea in drum si pe care era pacat sa o ratam in ziua atat de lunga de vara. Ca cine stie cand mai ajungem pe acolo ? …

Delta 539 Delta 541 Delta 542 Delta 546 Delta 551 Delta 552

Delta 557

Si pana la final, acelasi cer frumos care ne-a bucurat in toate zilele.

Delta 564 Delta 567

Histria avand si ea candva iesire la apa, ca o cetate respectabila.

Delta 569 Delta 570

Cam asta a fost Delta, varianta simplificata. Daca dezvoltam, era o postare dubla si era prea mult 😉  Oricum, e un loc spectaculos in care fiecare minut petrecut a fost o reala placere 🙂 .

16 gânduri despre “de asta-vara. Delta.

    • Pentru putin, placerea a fost de partea mea, am retrait si eu zilele alea si mi-am reamintit sunete si senzatii 🙂 Da, in partea aia a tarii trebuie mers macar o data in viata, e pacat sa nu.

    • Am plecat fara sa ne facem iluzii, ba chiar am zis sa avem oarece asteptari de … disfunctionalitati, ca sa zic asa. Si n-a fost nimic rau, din prima clipa ne-a placut microbuzul, care era nou-nout si dotat cu de toate. Drumul frumos, cazarea placuta (rustic, dar asa si trebuia, ca nu e loc de lux exorbitant in Delta), mancarea (mic-dejun si cina) buna, totul proaspat si facut cu pricepere. Am mancat peste in toate felurile, dar cine dorea altceva, nu era problema. Apoi, excursiile zilnice cu salupa in absolut toate directiile, am colindat inclusiv pe un canal greu accesibil de salbatic ce era, a fost pur si simplu fascinant, ca in filme. Ghidul, care isi are originile in zona, ne-a povestit tot felul de curiozitati de-ale locului si am ras mult cu el. Am avut bafta si de un grup de oameni ok (e grup de maxim 14 persoane), dar oricum, asa cum e gandita excursia, nu are cum sa te supere ceva sau cineva. Ce sa mai spun, recomand cu caldura escapada asta, cautati pe Omnia Turism la primavara, oferta cu „Toata Delta, 4 zile” si incepand din mai pana in august la final, cale libera spre incolo 🙂 . De fapt noi am mai gasit liber numai pentru august, cand am sunat pe la jumatea lui iunie sa facem rezervare. Deci cu cat mai din timp, cu atat o sa aveti pe alese data care sa va aranjeze pe toti.

      Cred ca se poate si pe cont propriu, dar in felul asta te costa mai mult barca de inchiriat (care se taxeaza la ora si e destul de piperat pretul) si nici nu stii exact in ce directie sa o apuci. Asa, cu mini-vaporas si ghid e mult mai bine in zona aia absolut speciala.

      • De multa vreme am in cap o excursie in Delta. Nu am finalizat acest gand din cauza luptei cu tantarii, fiindca Margot facea un soi de alergie la intepatura lor si nu am vrut sa o expun. Cred ca tinea de varsta, fiindca problema a disparut de vreo doi ani. Apoi m-am gandit si la mancare. Noi, adultii, ne impacam bine cu pestele, dar copiii nu. Daca se poate gasi si altceva de mancare, am mai spulberat o problema! Si eu consider ca e mai potrivita o excursie organizata. Iti ofera posibilitatea sa te relaxezi complet si te expui mai putin eventualelor tepe. Multumesc mult pentru informatii!

        • Cu plăcere, mă bucur că pot să împărtăşesc frumuseţi 🙂 .
          Cu ţânţarii, de care ne era groază, e în felul următor : ei nu există :))) . În timpul zilei eram cu curentul de pe barcă pe noi şi nici vorbă, dar chiar când am acostat pe undeva (cu apa mereu la doi paşi), nu ne-a deranjat nici măcar unul. Seara, la masă, adică afară în curte, cam la crepuscul (asta fiind pe la ora 9 în august) năvăleau brusc pe noi mai întâi timid, apoi brusc hoarde întregi. Acela era momentul când ne dădeam cu Autan, dar pentru că unii ne intrau inclusiv în ochi 😀 preferam să ne retragem în camere. Care au toate plasă la geam, desigur, aşa că dormeam cu geamul deschis, cu aer curat şi tare de ţară şi fără urmă de ţânţari. Deci singurul moment era acela, seara, mai spre întunecare, atât.
          Cu mâncarea aşa era, dar trebuie totuşi întrebat la înscriere şi chiar anunţat, ca să ştie oamenii câţi turişti care vor alt meniu vor avea, nu se supără nimeni cred.

          • Nu e nimic diferit fata de ceea ce se intampla aici. Seara nu putem sta in gradina fara „adjuvante” de genul Autanului, din cauza tantarilor. O sa-mi fac curaj, cu siguranta pentru vara viitoare.

            • Da, tantarii sunt ultima grija, desi locul inspira exact invers atunci cand nu stii. Si da, eu zic sa va duceti cu totii si n-o sa va para rau. Macar o data in viata trebuie facuta escapada asta, e nedrept sa nu. Escala de la Tulcea, la ducere, ne-a permis sa vedem si muzeul Deltei (de fapt ii spune altfel acum, dar asa era la baza…. ghidul oricum stie) , care e amenajat recent cu bani europeni si arata…. minunat. N-am mai spus aici de el ca era prea mult, dar e o locatie de vis, deloc aglomerat, cu salite sub forma de diorame uriase, care interactioneaza cu tine doar cand te apropii si se aprind luminile si incep animalele sa scoata sunetele caracteristice. Dupa ce te indepartezi se sting toate, adica e un fel de muzeu interactiv ca sa zic asa. A mai fost un popas si in Braila, cu un tur mic doar cat sa ne facem o idee, plus amiaza de la Sfantul Gheorghe (unde se varsa Dunarea in mare si am facut plaja cateva ora acolo), plus excursia la Gura Portitei, am zis si de ea intr-o postare pe aici. A meritat fiecare ora din fiecare zi 🙂

              • Am auzit de muzeu… am o buna prietena din zona, care ne-a povestit. Sigur vara viitoare vom poposi in Delta. Cand imi intra ceva in cap, greu renunt!
                Multumesc mult pentru toate aceste indicatii si sfaturi. Seara frumoasa sa ai!

    • Asa-i, dobrogenii au niste particularitati si ca oameni, si ca decor, si ca obiceiuri. De fapt ca oricare regiune a tarii, numai ca acolo ai si bucuria ca la capat de drum gasesti marea – avantaj ei 🙂 .

  1. Romania e foarte frumoasa, putine tari se pot lauda cu asa un landsaft, munti, cimpii, mare, paduri, vulcani noroiosi. Astazi am mai descoperit cit de minunata este delta Dunarii, la sigur e in lista de destinatii de vara. Multumesc pentru articol, superb!

Lasă un răspuns

