Londra muzeelor


Eu in Bucuresti nu ma duc la muzee, ca le cam stiu din copilarie. Nici la galerii de arta nu intru, ca de obicei viziunea artistilor romani e una sumbra si asta se vede in schimonoseala sculpturilor/ statuilor si in ideile triste ale picturilor… si nu critic, doar observ (de criticat Romania am renuntat definitiv, e complet inutil cand realizezi ca si-a atins demult limitele, ca stat, si n-ai ce sa-i mai pretinzi vreodata). Mai degraba aici la noi ma duc la expozitii de caini, ca macar acolo stiu ca e veselie, culoare si toata lumea zambeste. Asta fiind situatia, profit de iesiri in lume inclusiv ca sa-mi satisfac minima nevoie de a lua contact cu arta si istoria, in mod concret. Si cat imi permite timpul.

Inainte de a pleca acolo am cautat pe net tot ce se putea despre atractii turistice si locuri de vizitat in caz ca ploua. Si am gasit lista asta, http://www.toptiplondon.com/places-to-visit/top-free-museums-galleries, care arata cam cata prioritate dau englezii culturii si starnirii curiozitatii oamenilor, pana la urma : pentru ca la ce nivel se afla muzee precum British Museum, unde oricum ai fi dispus sa platesti un bilet chiar cu o suma modica, mi se pare de mare finete sa lasi intrare libera la asemenea obiective, astfel incat oricine, din orice colt al lumii, sa vina si sa se bucure de cateva ore parcurgand salile si holurile pline de exponate interesante, care iti deschid mintea si te scot din rutina vietii, indiferent de unde ai fi.

Din cele din lista am apucat sa le vedem pe nr. 1, 2, 6 si 7 (ultimul in pas alert, ca era foarte aglomerat) si am trecut… razant 🙂 pe langa nr. 4 si 5, care impreuna cu nr. 6 alcatuiesc un ansamblu de top, in acelasi perimetru. Acum, stiind ce stiu, as sfatui pe oricine care viziteaza Londra in viitor sa se duca dimineata la ora 9 acolo si sa inceapa parcurgerea lor pe rand, astfel ca pana seara sa le vada pe toate trei ! Sincer, consider ca asta ar fi un imens castig, mai ales intr-o zi ploioasa la Londra.

Dintre toate eu o sa prezint trei, pentru ca vreau sa-mi conserv amintirile si pentru ca imi face MARE placere sa rememorez pasii pe acolo. Era vineri seara si dupa ce colindasem din greu (era a doua zi acolo dar prima full, stoarsa la maxim), am zis sa incercam macar sa gasim locatia ca sa revenim, pentru ca habar n-aveam un strop de Londra. Si cu harta in mana, usor-usor si mergand oricum pe strazi care iti pica bine numai prin faptul ca exista, ca astea…

LONDON 144 LONDON 145

…am dibuit mai intai cladirea in constructie, despre care am aflat apoi ca va gazdui in viitor Tate Modern (sau Tate Gallery), care era acelasi santier sclipitor si curat ca peste tot in Londra, incadrat de panouri care iti spun ce se intampla acolo. Acum e in stadiul asta… LONDON 146

iar in viitor o sa fie asaLONDON 176

Un pic de noroc a facut ca exact vinerea (si sambata) sa fie zilele cu program prelungit, ceea ce nu stiam. Asa ca de la ora 19 cand am ajuns, pana pe la 21.45 (ore care au trecut rapid) ne-am bucurat de ceea ce se vede in continuare, pentru ca… „Sir Henry Tate, un filantrop magnat al zaharului, a finantat construirea acestei galerii, destinata initial doar operelor de arta contemporana britanice, dar care a devenit o Mecca a iubitorilor artei contemporane in general.”

Galeria Tate… se afla acum intr-o fosta uzina energetica (cladirea Bankside Power Station) pe malul Tamisei, langa podul Millenium, pe care am plecat, ca la venire ne-am apropiat din sens invers. Si are la dispozitie patru etaje vaste, cu sali mari si mici si cu salite in care se proiecteaza filme despre autori si cum au luat nastere exponatele, daca ai timp si doresti sa te opresti sa afli

LONDON 150 LONDON 151 LONDON 152 LONDON 153 LONDON 154 LONDON 156 LONDON 158 LONDON 160 LONDON 161LONDON 165 LONDON 166 LONDON 167 LONDON 168 LONDON 169 LONDON 170 LONDON 172 LONDON 174 LONDON 175LONDON 750

(si sper ca pasarile astea de la final nu vor decat sa arate, artistic, ravagiile poluarii si nu au fost ucise prin sagetare totusi 😀 … ci au iesit din decor in mod natural 🙂 )

La plecare am traversat Millennium Bridge, un pod cu aspect futurist si pe care din pacate nu l-am prins bine, ca nu stiu sa fac poze noaptea.

LONDON 177 LONDON 179

Atat despre Tate Modern, unde mi s-a parut fascinant nu doar ca locatie, dar si datorita vizitatorilor civilizati, calmi, care discutau in soapta incercand ca nimeni sa nu deranjeze pe nimeni…

Al doilea ca impresie artistica a fost British Museum, intr-o dimineata cu soare, la care am ajuns de la metrou pe strada Museum Street, cum altfel ? 🙂

LONDON 239 LONDON 504

LONDON 505

Deschis in anul 1753, are acum atat de multe galerii ca iti trebuie o zi intreaga, de mers alert, ca sa vezi totul. Daca nu, treci in revista cat poti din el si alta data, eventual, completezi lacunele. Gasesti aici piatra Rosetta, o friza de la Parthenon, sectiuni antice si medievale, orientale, africane, europene, colectii numismatice sau de ceasuri. Dar pana acolo iti place holul de la intrare 🙂

LONDON 507

LONDON 508 LONDON 509 LONDON 511

asta de mai sus era un pocal minunat, dar nu i se vede pe deplin frumusetea din poza ; iar mai jos, o statueta si explicatia pentru ea, ca toate aveau langa ele si eticheta cu detalii…

LONDON 513 LONDON 514

si tot asa in continuare… exponate si la unele si explicatii (cat ma lasa WP sa le asez… )

LONDON 526 LONDON 525

LONDON 527

Asta de mai jos e o intelepciune straveche pe care probabil o urasc toti adeptii ideii ca „viata e minunata si e numai vina ta daca n-o vezi asa…” si alte ineptii pe aceeasi tema. Mie mi se pare realista concluzia de mai jos, de-aia am pozat-o 🙂

LONDON 528

Si fara alte comentarii, cateva obiecte (erau o multime !) de arta africana, minunate :

LONDON 529 LONDON 531 LONDON 532

LONDON 535LONDON 536

Apoi cateva sali cu antichitati egiptene, inclusiv statui mari cat un perete din cei mai mari, ca leul inaripat cu cap de om de aici…

LONDON 539 LONDON 538

LONDON 537

LONDON 540

… apoi Grecia antica, cea care a fost „locomotiva” si care a trait bine-merci mii de ani fara UE… si care acum sufera tocmai de-aia… de ue adica…

LONDON 541 LONDON 542 LONDON 543 LONDON 544 LONDON 548 LONDON 549 LONDON 550 LONDON 551 LONDON 552 LONDON 553

Atractia principala, in aripa aia a muzeului, a fost sala mumiilor egiptene, din care insa nu am poze, ca n-am vrut. Se faceau de zor foto cu zoom pe acele … chestii, dar m-am multumit sa le studiez atent si am pozat doar etapele procesului respectiv, putin, dupa care am gasit pe google continuarea, fireste. E interesant, desi nu stiu cat de util… dar la vremea aia sigur era important :

LONDON 556 LONDON 557

… si continuarea aici 

Apoi un pic din toate: niste obiecte mesopotamiene,
LONDON 560 LONDON 564

printre care si scheletul de mai jos, la care am admirat dantura foarte buna si m-am gandit oare ca mancau de li se pastrau dintii asa de sanatosi ? Nu aveau deloc zahar, sau omul asta a murit tanar ? 🙂

LONDON 567

LONDON 570 LONDON 571

LONDON 568

Apoi o serie de informatii despre Britania Romana. Londra isi trage denumirea de la latinescul Londinium, care era un sat celt inainte de cucerirea romana. Iar azi, cele mai importante strazi ale Londrei urmeaza traseul marilor drumuri romane : Oxford Street duce spre vest, Mile End Road spre est, iar Old Kent Road spre sud. Asta ca o paranteza.

LONDON 573

Ultima vizitata din British a fost sala ceasurilor, dar au ramas suprafete mari nevazute, din pacate… iar de acolo pun macar cateva, inclusiv masinaria de la final, care era nu doar ceas, dupa cum se vede in cele doua pagini cu explicatii :

LONDON 580 LONDON 581

LONDON 584 LONDON 583

LONDON 582

Al treilea, dar nu cel din urma, e Science Museum, care te primeste cu un indemn simpatic la shopping 🙂

LONDON 604

Dupa care practic faci o calatorie in timp si vezi, sau revezi, obiecte vechi sau altele mai recente, dar care acum sunt uzate moral si pe care copiii le vad cu curiozitate, chiar daca tu le-ai utilizat candva. Progresul rapid al tehnologiei, cam asta e ideea muzeului.

LONDON 606 LONDON 607 LONDON 608

LONDON 609 LONDON 614 LONDON 615

LONDON 619

Camionul de mai sus e primul vehicul diesel, scrie si pe portiera daca e vizibil.

Iar la parter, in sala principala e un Ford T autentic, insotit de un logo foarte duios, referitor la cat de avangardist a fost el la vremea lui 🙂

LONDON 616 LONDON 617 LONDON 618

Si tot acolo exista in margini (stanga, dreapta) niste siruri de vitrine cu obiecte din anii 50 – 60 – 70 – 80 – 90 devenite de muzeu, dar foarte interesante toate. Sunt mii de obiecte de toate genurile, cu eticheta cu numar pe ele si cu explicatia mai jos, ca o legenda. A fost extrem de interesant acolo, mai mult decat ne-am fi asteptat.

Iar in holul de la intrare, undeva sus suspendat cercul metalic prin miezul caruia circula un fascicul luminos cu mesaje de interes public, sa zicem

LONDON 631

Si multe-multe altele, pe mai multe nivele, cum se vede mai bine aici.

Astea ar fi muzeele, pe scurt. Vreau totusi sa termin cu Londra amintind de ceva clasic si care are in incinta diverse simboluri ale orasului, din coincidenta cred. Este vorba de Turnul Londrei, care e de fapt cetatea de baza a orasului, miezul lui stravechi ca sa zic asa.

LONDON 060 LONDON 063 LONDON 076

De pe meterezele lui ti se iveste deodata Tower Bridge, maiestuosul…

LONDON 077

Undeva in curtea interioara un soldat al reginei sta de paza…

LONDON 107

… ba chiar doi 🙂

LONDON 108

Si tot pe acolo pe undeva, asa cum am vazut si un autobuz cu etaj negru (singurul printre toate celelalte rosii), o cabina telefonica, emblematica chiar daca nu e rosie

LONDON 115

Tot vis-a-vis de Turn se vede, pe celalalt mal al Tamisei, un grup de cladiri moderne,

LONDON 080

iar cladirea din mijloc, cea rotunjita si care mai e numita si „cochilia de melc”, este Primaria Londrei, unde se gaseste primarul, Consiliul Municipal si o institutie numita Autoritatea Londrei Extinse ; cei carora li se datoreaza tot ce e frumos si bine organizat in Londra. Asa ca eu nu pot spune la capat decat… wow, ce oras misto e Londra ! 🙂

9 gânduri despre “Londra muzeelor

  1. Comparaţile nu sunt bune, cu toate că tentaţia este mare. Eu am păstrat obiceiul de a vizita periodic Muzeul de artă din Bucureşti şi de fiecare dată mă bucură…Nu aş caracteriza arta românilor ca fiind sumbră sau schimonosită. Este o generalizare nedreaptă. Cu siguranţă că în Londra muzeele de artă sunt mai bogate, multe achiziţii fiind şi de împrumut, din timpurile când colonizau lumea nouă. În plus au beneficiat din vreme de o cultura care la noi a pătruns mai târziu…istoria este istorie şi are etapele ei. Din nefericire, când vizităm ţări mai dezvoltate din multe puncte de vedere decât aceea de baştină, prin contrast…negrul este mai…negru. Este omeneşte. Nu voi uita cum o bună prietenă, dipă ce a stat în vizită în Germania, nu-i mai venea să se întoarcă, iar cănd a intrat în ţara şi a revăzut cu alţi ochi cele ce se petrec la noi…a început să plângă…

    • Nu de muzee ziceam, ci de galerii, acolo e schimonoseala. Muzeele le stiu si nu le mai repet, ca vizita. Dar artistii contemporani, ca si TOATE statuile inaugurate in Bucuresti in ultimii 20 de ani, sunt gri sau negre si schimonosite, numai suferinta… si majoritatea au legatura cu comunismul, noi o sa luptam cu asta sute de ani, ca atata bucurie ne-a mai ramas :))))) . Exceptie face statuia Regelui Carol de la BCU, dar aia e o copie a cuiva, din cate stiu, deci din alta epoca.
      De plans nu plang cand ma intorc aici de oriunde, dar nici bine nu ma simt in primele zile. Apoi ma readaptez treptat, asta insemnand ca ma intunec la loc. Iau „moaca de Romania” , asa mi se spune dupa perioada de seninatate de pe chip 😀 „… ti-ai luat iar moaca de Romania” , serios 🙂

      • La fel cum un STRĂIN întâlnit pe stradă, se vede de la o poştă că nu este de AICI. Are acea degajare senină, acea privire fără încrîncenare…caracteristică oamenilor detensionaţi. Nu vreau sa aduc elogii străinilor, au şi ei bolile contemporaneităţii, ale aşa zisei civilizaţii, dar decalajul este totuşi prea mare între noi şi ei. Probabil că şi …meritat. Noi am ajuns un popor de babe, de cerşetori , de pupători de moaşte cu mentalitate de slugi. Numai CONŞTIENTIZĂND aceasta realitate, o vom putea schimba. Din păcate ne lăsăm manipulaţi de politicieni şi popi, de o educaţie care promovezăa concurenţa, competivitatea…ego-urilor…
        Când spun HAI LA TARA, nu spun ca plecând la tara devenim OAMENI, dar PĂRĂSIND lumea ipocrită în care trăim, măştile circumstanţiale, inavuabila acceptare a inacceptabilului, inseamna ca devenim CONŞTIENTI şi acesta este un pas decisiv al TRANSFORMĂRII . De ce nu(?!), AICI la ţară, in proximitatea blăndelor coline, a valorilor zenitale, vom potea să ne descoperim TARA SUFLETULUI.

        • Ai perfecta dreptate. Dar totusi, de ce nu sunt toti asa cum spui si unii mai pricep cat de grav e ? Adica unii pot, deci tine si de om. Nimeni nu te obliga sa fii alienat, ajungi acolo si ca atat te duce mintea.
          Si apropo de ce ziceai, e si invers, pe romani ii vezi pe afara de la o posta : sunt seriosi, zambesc greu, par stresati, timorati, haituiti, le e rusine sa spuna de unde sunt. Numai dupa un timp se mai destind, mi-au zis inclusiv romani stabiliti acolo, cat au tras de conationali sa se relaxeze naibii…. iti dai seama ce traim aici, de ne marcheaza in asa hal ? Aici distractia principala e tv-ul cu scandaluri (de toate felurile, care mai de care mai sinistru), sau Facebook, care e un ocean de ipocrizie si minciuna. E de plans.

          • Manipularea, este o caracteristică mondială a modului cum conducătorii lumii, fie ei politicieni, corporatişti sau lideri religioşi profită de ignoranţa, de inconştienţa celor mulţi în vederea exploatării acestora. Desigur, există şi o masă minoritară de oameni care conştientizează realitatea. Din păcate numarul lor este mult prea mic, ca sa poată reprezenta o forţă transformatoare. Totuşi, nu trebuie ignoraţi. Faptul că există pe aceasta planetă spirite libere, care emană iubire, compasiune, aceste energii benefice LUCREAZĂ, nu se pierd în neant. Forţa energiilor pozitive este uriaşă, cu mult mai mare decât a celor negatine, care aparţine inconştienţei. In fond este vorba de aceiaşi energie direcţionata CORECT. Desigur, calitatea fiecăruia decide direcţia în care se îndreaptă. De fapt cei ce REALIZEAZĂ, nu trebuie să se roage, să facă tot felul de incantatii de ritualuri oculte în vederea exorcizării răului(ignoranţei). Este suficient să fie CUM SUNT, adică să se manifeste NORMAL, autentic, spontan. În jurul lor se face lumină, iar cei care rezonează cu ei, sau au o vibraţie sufletească înaltă, apropiată de a acestora, vor fi atraşi ca de un magnet, işi vor potenţa propria energie. Aceasta este sincronicitatea. De aceea se spune că oamenii buni devin mai buni, iar cei răi mai răi…Fiecare îşi va lua energii, va fi atras de cei cu care rezonează.
            Manipulatorii reuşesc să-i atragă pe cei majoritari, de joasă frecvenţă, in preocupări care să-i menţină acolo…Este şi motivul pentru care există programe tv. publicaţii, trenduri atât de grobiene.

  2. Buna dimineata Mirela !
    Comentariul tau postat pe
    http://racoltapetru6.wordpress.com/2015/08/29/
    mi-a placut atat de mult 🙂 incat ,
    am vrut sa aflu mai multe despre BLOGUL tau ! 🙂
    Felicitari pentru curajul de a fi facut acel comentariu unde posteaza si multi basisti, pedelisti si iohannisti ( exemple nu dau dar de le citesti opiniile, iti dai repede seama ) 🙂
    Felicitari si pentru cele postate pe BLOGUL tau pe care-l voi mai vizita daca sentimentul va fi reciproc ! 🙂
    Cum azi e INTAI septembrie,
    ” A venit TOAMNA ” ! 🙂

    O TOAMNA lunga si frumoasa ! 🙂
    Cu stima,
    Aliosa.

    • Buna seara, Aliosa. Mie nu-mi lipseste curajul si pot sa comentez si intre 10 basisti :)) , n-am o problema cu asta. Acolo am ajuns intamplator si mi-am dat cu parerea 😀 . Pe unii ii cunosc , alta data gandeau altfel dar intre timp si-au schimbat optica. Tocmai de aceea nu prea mai vreau sa stationez pe bloguri sau online, in general, decat daca vad ceva frumos sau daca pot sa pun eu ceva interesant cat de cat. In rest, n-are sens.
      Despre Iohanis eu nu am nimic bun de spus, e un pampalau mare si intzepat, plimbaret prin lume cu nevasta si gasca. In rest…. tufa de Venetia, o jale. Uite, daca vrei sa te racoresti un pic, aici 😀 :
      https://prinpreajma.wordpress.com/2015/06/14/pe-un-picior-de-plai/

      Ne mai intalnim pe aici, desigur, numai ca eu intru rar chiar si pe blogul meu, vacanta a fost o exceptie. Dar ne salutam din cand in cand, negresit 🙂

  3. Minunat – superbe fotografiile si interesante informatiile. Si da, pana la urma muzeele de acasa sunt… acasa. Mereu acolo, usor de vizitat, accesibile, pe cand cele din… deplasari, cine stie daca vor mai fi vazute vreodata.

    • Muzeele nici macar nu erau pe lista foarte concret, dar daca totusi ne-am miscat eficient si ne-au iesit si ele in cale, nu puteau fi ratate… cel putin Tate Modern a fost o bucurie pentru suflet complet neasteptata. Si restul desigur.

Lasă un răspuns

