da’ de ce ?


Din capul locului trebuie sa spun ca eu nu port ie… sau iie, ca nici nu stiu cum se scrie corect. Am avut in copilarie una alba cu cusaturi rosii, am iubit-o foarte mult si am purtat-o cu drag, imi placeau snuruletele de la maneci si cel de la gat, plus ca era racoroasa si statea bine pe mine. Acum am ceva care aduce cu o iie, dar e de fapt o camasa din panza topita cumparata de la niste peruani, cu alt fel de croiala si alte broderii pe ea – deci nu e trendy, cred. Mie oricum imi place. In rest, eu cand aud de iie ma duc imediat cu gandul la „Cantarea Romaniei” si la ansamblurile folclorice de atunci, adica e o reactie gen „moartea pasiunii” pentru mine. Cred ca ori sunt un om rau, ori nu am pic de patriotism in mine…. ori ambele 😀 :)). De ce ? Pai uite de ce : acum vreo doua veri auzeam de la unele ca pe Fakebook (nu e scris gresit, asa ii spun eu… 😀 ) e un fel de intrecere in postarea de poze cu persoane de sex feminin imbracate in ie, ca o competitie stupida  specifica locului acela – inclusiv cu participante de pe alte meridiane. Bine, pe romancele „de afara” tin minte ca le apuca brusc si periodic dorul de tara si patriotismul si se manifesta in acest sens: ba cu o petitie on-line, ba cu un grup de sprijin (virtual, desigur) pentru cate o cauza romaneasca mareata, ba cu portul iiei, cum spuneam (de fapt, cred ca daca m-as muta si eu definitiv de aici intr-o buna zi, posibil sa devin si eu atunci mult mai lacrimogena vis-a-vis de tara natala, e lucru stiut ca distantele provoaca dor… o sa vad, daca se va pune problema vreodata, Doamne ajuta ! ). Revin la treaba cu iia. Eu, nefiind conectata prea tare la ce se poarta sau ce se impune (la modul „nu faci / nu esti asa, inseamna ca nu existi”) am uitat de respectiva… emulatie si imi mai amintesc doar cand cineva din preajma vine in iie la serviciu, sau pe unde o mai fi. De fapt, culmea e ca in mod concret, pe strada, eu vad rar sau foarte rar femei imbracate in ii, de unde deduc ca toata treaba e doar galagioasa de fapt, sau o ipocrizie online si cam atat. Si totusi….

De curand aud un nene, undeva intr-un grup pe care il cunosc desi n-as vrea :))) (legat de ce ziceam anterior, locatia cu pricina) cum se lauda el ca i-a luat nevestei o iie (ie) care a costat cam 250 lei, mult dupa parerea lui…. dar ii facuse femeii o bucurie. Acum, ca sa fiu rea pe deplin, nenea acela, ca si nevasta lui de fapt, au un aer profund rural, de acolo se trag si acolo ii va trage ata pana la urma – deci cumva e explicabil. Numai ca discutia s-a extins si cineva avizat, o doamna, ii explica (cu superioritate desigur) cum ca ce a luat el e nimic, exista si ii de 400 – 600 lei, si anume cele „de fitze” … ?! … adica pana si portul popular a ajuns de fitze in Romania , nu e minunat ? 🙂 Si de aici discutia cu cat merita sau nu merita sa dai pe o iie, cum sa te uiti la cusaturi (sa le deosebesti pe cele manuale de cele facute cu masina), cum sa deosebesti tipul de bumbac utilizat, potrivirea de culori si ce alte detalii trebuie sa mai ai in vedere…. multe, ca te apuca durerea de cap si te intrebi ce este asta ?

Deci: eu nu port iie, pentru ca nu-mi place ideea si nu stiu la ce as putea s-o potrivesc in rest, fusta + pantofi adica, in asa fel incat sa nu fie prea mare contrastul. Ca daca vad pe una cu iie si cu pantofi cu toc, pe mine ma streseaza la retina, ceva parca nu merge. Ba nici cu bascheti nu prea ar merge, desi am vazut si asa o data. Dar asta sunt eu. In rest, fiecare face ce crede si ce doreste sau, eventual, ce i se spune pe Fakebook sau in alte medii de mare manipulare in masa. Ce ma uimeste e pretul pe care sunt unii dispusi sa-l plateasca pentru ceva atat de … nepotrivit oricarui moment sau oricarui loc in care te afli. Cum adica, sa dai 600 lei sau mai mult, pe ceva ce tine de muzeu, mai degraba ? Si de fapt e… de vina cine cere sau cine da ? 🙂

Si ca sa vedeti ca nu e exagerare, un exemplu chiar de azi, ca de-aia mi-am amintit. Doar atat, in rest gasiti pe net destule surse de ii, nu ma mai apuc eu sa le fac aici reclama… ar fi culmea 🙂 :

http://www.vivre.ro/p-432785/ie_cu_maneca_scurta_sabace_m

Mai bine imi iau o traistuta, am avut si asa ceva, candva demult, dar macar ea pare adaptabila la diverse situatii. E chiar o idee draguta 🙂

traiste-alesatura

7 gânduri despre “da’ de ce ?

  1. Citez, din memorie, din ce spunea directorul Muzeului Satului: păi, oamenii se miră că o ie originală costă şi 7-800 de lei. Dacă una „made in China” se vinde cu 500, nu e normal ca cele originale să fie mai scumpe? Sincer? Eu îi dau dreptate.

    • Nu stiam ca deja le fac si chinezii, in schimb am gasit acum undeva o precizare ca de fapt ia nu e 100% romaneasca, se poarta in toate tarile din zona Balcanilor… deci ne-am insusit-o aiurea 🙂 . Dar poate ca de-aia a si fost copiata, ca are piata mare de desfacere primprejur. Pai, ce sa zic, atunci sa dea cat li se cere, dupa care s-o imbrace o data, pentru poza, si apoi s-o puna in dulap la pastrare 🙂

  2. O ie este neaparat potrivita cu un pantalon bluejeans mulat pe coapse. Conditia este ia bluza sa fie simpla si fara broderii de culori complementare pe ea, gen verde si rosu. Referabil broderii albe sau bej, eventual bleu.
    Portul de ie nu are nimic legat de patriotism ci poate de bun gust. Si eu port camasi tip ie din panza topita la bluejeans. E drept ca fara broderii. 😀
    Acum se pare ca este in trend sa porti chestii cu motive populare. Acum cateva zile pe un post tv, au fost prezentate creatiile designerului Lana Dumitru din colectia Sapanta.

    • Si eu port panza topita daca gasesc si-mi place, dar nu dau pe ea cat nu face. Adica nu ma uit la designeri, ma uit sa vina bine si musai !… sa nu aiba motive populare pe ea. Adica nu romanesti, ca altfel de motive m-ar tenta, gen America de sud, cum am zis. Si broderiile imi plac, cele discrete si putine, aruncate ici-colo. Variante la „obligatoriu”.

  3. Domnu’ ala nu avea un „aer profund rural”, era un parvenit…Aerul profund rural este de cel mai inalt BUN SIMT. Din nefericire am reusit sa corupem majoritatea conceptelor…Iubire, relatie, adevar, dreptate, taran, democratie…si pot continua…Comunismul, care s-ar fi vrut exponentul taranimii si al muncitorimii, nu a facut decat sa batjocoreasca aceste categorii sociale.Mai mult decat atat, a reusit sa-i transforme pe acestia in hibrizi tarano-oraseano-muncitori…o specie inexistenta, niste mutanti. La tara oamenii au ajuns sa se rusineze cu portul popular, iat la oras portul popular este un kisch, o moda a unor parveniti, ceva de bon ton, la fel cum amerucancele bogate poarta coliere cumparate din salbatica Africa.
    Sunt multe de spus…

    • Domnul acela e din cei galagiosi, un fel de sef de gasca, vesnic cu o parere despre orice, vorbind tare ca sa se auda cat e de destept… as spune ca e romanul neaos, „omul nou” al ultimelor decenii, creat poate de comunism, da. Eu nu batjocoresc oamenii muncitori sau de bun simt, dar aceia sunt oricum minoritari sau, daca nu, stau tacuti si au renuntat sa mai inteleaga ceva din ce se intampla pe aici.
      Oricum, taranul de pe vremuri, acela care isi stia locul si rostul, nu mai exista. Genul Moromete, de exemplu… ca el era si destept, si lucid, si muncitor. Ei, alte vremuri.

      • Din pacate acei tarani adevarati sunt acum batrani. Cunosc asemenea oameni, iar in cei peste 20 de ani de cand sunt la tara cativa au si murit…Este un subiect care ramane deschis…deoarece mai sunt oameni la tara care n-au fost stricati in totalitate

Lasă un răspuns

