mare frumusete :)


Azi citeam o postare a lui Mugur si mi s-a parut ca i se potriveste un film pe care ma gandeam mai demult sa-l recomand pe aici: mult-premiatul « La Grande Bellezza » (« Marea frumusete»).

Ce e ciudat e ca dupa vizionarea lui parerile oamenilor sunt impartite, unii spun ca n-au inteles nimic si ca e plictisitor, altii raman fascinati de el. Aici, in josul paginii niste discutii despre film. Si tot de aici din Cinemagia, cu confirmare si din Click TV, filmul se difuzeaza din nou pe HBO si HBO HD luni, 13 iulie, ora 16.40 si marti 14 iulie, la ora 8.05 .

Cand l-am vazut prima oara, pe la finele lui 2013, primul cuvant care mi-a venit in minte pentru a-l caracteriza a fost « exquisite » adica rafinat, o caracterizare pe care o stiu de la prezentarile de moda si de la expozitiile artistilor de top, de la New York, Paris sau Londra. Ceva la superlativ, asa am gandit.  Cand l-am revazut anul asta mi-a placut si mai mult, am gasit noi sensuri si intelesuri faptelor si personajelor, le-am savurat replicile si am descoperit noi simboluri, ascunse la prima vedere. Are unele scene absolut aparte (de exemplu cea cu pasarile flamingo care fac un popas pe terasa lui Jep, sau noaptea in care „omul care detine toate cheile” le-a permis vizitarea unor locuri secrete din Roma…. si multe altele). Oameni obisnuiti si totusi interesanti, fiecare cu povestea lui de viata ; unii se cred mai buni decat sunt, altii nu se feresc sa spuna adevaruri pe care ceilalti de obicei nu vor sa le auda.

In paralel cu actiunea (complicata si greu de urmarit, din cauza salturilor de la un cadru la altul si toate fiind destul de complexe) m-a captivat regasirea unor colturi din Roma zilelor noastre, filmate ziua sau noaptea, in zone cunoscute sau nu. De fapt, locuinta eroului principal se afla undeva intr-o vila chiar langa Colosseum, iar asta inseamna cel putin un rasarit de soare roman, la dispozitia privitorului🙂 . Apoi, e vorba de minunata limba italiana si de coloana sonora, care e si ea deosebita.

E un film despre superficialitate dar si despre profunzime, e amuzant pe alocuri si dramatic alteori. E despre nimicnicia vietii, inutilitatea ei, luata pentru fiecare individ in parte ; si cred ca se refera si la teoria ca tot ce e frumos se termina repede, iar rutina si plictiseala sunt caracteristica principala a vietii. Sau poate ca ceva anume ramane frumos in amintire tocmai pentru ca se termina repede? Si  viceversa, uneori vrem sa sfarsim ceva frumos foarte repede, tocmai pentru a nu ajunge la partea urata sau doar plictisitoare ? …

Aici e nota lui pe imdb, iar aici o cronica destul de fidela, facuta imediat dupa lansare, la cald, cu prezentarea personajului principal Jep Gambardella. Si mai adaug eu cateva replici de pe parcursul filmului, care mi-au placut si le-am retinut:

“ Sa calatoresti e folositor, iti stimuleaza imaginatia. Orice altceva e dezamagire si oboseala. Calatoria noastra e imaginara, asta este si puterea ei. Trece prin viata pana la moarte “.

“Cel mai important lucru pe care l-am descoperit dupa ce am implinit 65 de ani e ca nu mai pot risipi nicio clipa facand lucruri pe care nu vreau sa le fac iar eu m-am gandit : dar de ce trebuie sa ajungi la 65 de ani ca sa ai revelatia asta, nu se poate sa decizi asa mult mai devreme ?

“Stefania, mama si femeie, ai 53 de ani, viata ta e zdrente, exact ca a noastra a celorlalti. Noi toti suntem in pragul disperarii si tot ce putem face e sa ne uitam unii in ochii celorlalti, sa ne tinem companie, sa glumim putin “.

 De ce n-ai mai scris nicio carte ?    Am fost in cautarea unei  frumuseti uimitoare, dar n-am gasit-o .

“Asa se incheie intotdeauna, cu moarte.  Dar mai intai a fost viata. Ascunsa sub bla, bla, bla… totul e ascuns dedesubtul flecarelilor si a zgomotului . Toate ingropate la adapostul stanjenelii de a exista pe lume… bla, bla, bla… Dincolo de asta, e peste puterile oricui . Nu ma ocup cu ceea ce depaseste puterile oamenilor , prin urmare, hai sa incepem acest roman. La urma urmei, e doar o scamatorie. Da, e doar o pacaleala“

Daca o sa-l vedeti, sper sa va placa si in cazul asta o sa doriti sa-l revedeti, pentru o mai buna fixare a concluziilor. Iar daca nu o sa va placa, tot o sa ramaneti cu o impresie anume despre el, pentru ca e din categoria celor care nu te lasa indiferent 😉. In afara de recomandarea de vizionare de la inceput, mai poate fi urmarit pe HBO GO, sau oriunde il gasiti🙂 .

Un film excelent, pe care abia astapt sa-l revad cu prima ocazie🙂

12 gânduri despre “mare frumusete :)

  1. Întâi de toate, mulțumesc!🙂
    Mai apoi, află că nu am văzut filmul recomandat de tine, dar o voi face imediat ce mă întorc acasă, asta ca să pot beneficia de suficientă lărgime de bandă pentru o vizionare decentă. Comentez de adevărat abia după aceea.

    • Daca poti sa il vezi luni dupa-amiaza pe HBO, de la ora 16.40, ar fi ideal. Am scris si in postare, cred ca ai vazut. Trebuie insa sa ai rabdare si determinare ca sa zic asa, e un film aparte si necesita atentie. Sper sa iti placa, eu cred ca macar ceva din actiunea lui tot o sa te captiveze. Vizionare placuta, cand o fi ea🙂 Si multumesc si eu ca mi-ai amintit de el prin gandurile tale, ca sa pot sa-i fac reclama aici😉

  2. Incitat de prezentarea facut de tine mi-am aruncat privirea asupra filmului pret de un sfert de ora. Se pare ca regizorul Paolo Sorrentino nu se dezminte, si supune publicului un alt film de aceeasi factura de genul celei cu care ne-a obisnuit. Nu e de mirare ca a castigat un Oscar si un Golden Globe. Sigur am sa ii urmaresc si continuarea.

Lasă un răspuns

