eu, ca om…


… sunt unul indulgent. Sau nu știu dacă mai sunt, însă nu asta e important.

Am început așa doar ca să amintesc despre conjuncția ”și”  faptul că ea nu se folosește atunci când se face o comparație, decât în cazul în care trebuie evitată o cacofonie. De exemplu, în exprimări precum ca și cândca și cum, etc.  Dacă spui ”ca și om el e de încredere”  sau ”ca și persoană, ea e una de evitat” ambele exprimări sunt incorecte , pentru că aici ”și ” nu are ce să caute ; ”ca om… ” și ”ca persoană …” era suficient, restul fiind un exces de zel sau poate un fel de a vorbi pe care cel care îl folosește îl consideră prețios… nu e deloc prețios, e doar incorect și enervant.  Oricum, modul respectiv de utilizare a lui ”și” pus aiurea e răspândit, din ce am mai văzut prin offline, inclusiv în acte importante, emise de entități serioase. ”Ca și persoană de contact vă recomandăm pe X … ”, adică greșit. În schimb, azi citeam un mail referitor la o ofertă de CD-uri care se încheia așa :

” (…) mai jos găsiți detalii despre muzică cât și de unde pot fi achiziționate ( în București cât și în tară). Sărbători Fericite ! ”

Bine, aici e masacrată limba română în mai multe feluri, iar cacofonia putea fi ușor evitată înlocuind cât cu precum, de exemplu. Nu m-ar mira însă ca cel care a conceput textul mailului să folosească, atunci când are ocazia, o formulare de genul ”ca și mod de expediere a lor…” , ca să se simtă omul distins.

Acuma nu m-am găsit eu să îndrept lumea și metehnele ei, că știu că n-am nicio șansă. Mă deranjează însă că, încet dar sigur, intră în limbajul cotidian tot felul de obișnuințe păguboase, propagate din grabă inclusiv de oameni care au învățat gramatică, ortografie, morfologie și ce mai trebuia, atunci când le-au fost predate – adică în clasa a doua, la vârsta de 7 – 8 ani. E păcat să te lași luat de val și să adopți exprimări defectuoase de la unii, în loc să îi aduci tu pe ei la normal. Că de-aia ne mirăm apoi când vedem asaltul inculturii și al prostiei, în fața cărora omul de bun simț se dă la o parte și le lasă în… durerea și expansiunea lor.

Mai adaug un link spre o știre recentă, care mi-a plăcut. Deși cei de la Yahoo News au și ei o mulțime de articole scrise de autori semi-analfabeți; dar aici au dreptate.

Și mi se mai face uneori dor de răposatul Ge0rge Pruteanu, cu care am găsit o înregistrare postată în continuare. Nu are directă legătură cu subiectul de mai sus, dar văzându-l acolo pot să-mi explic de ce a făcut el comoție mult prea devreme…

2 gânduri despre “eu, ca om…

  1. Pruteanu rulz! 🙂 Când trăia, îi puteai adresa orice întrebare pe blogul lui și-ți răspundea personal în maxim 24 de ore. Și era, cu adevărat, un lingvist serios, chiar dacă, uneori, nu-ți venea să-i dai dreptate. Dar avea 🙂

Lasă un răspuns

