Pinterest streseaza lumea … doar atat ?


E vorba de o cercetare prezentata pe HuffingtonPost din care reiese ca Pinterest a generat anxietate in randul a 42% dintre mamele din SUA ( din 7000, cate au fost chestionate) care au raspuns la studiu.

O alta retea de socializare, Instagram, aduce presiunea de a fi o mama perfecta, incluzand numeroase fotografii ale unor cupluri care par a avea o viata de familie ideala.

De ce ? Pentru ca ambele retele mentionate au o activitate axata pe imagini, pe vizual. Pentru a fi date mai departe, fotografiile trebuie sa fie foarte bine realizate, inedite, relevante. Un fel de mancare sau o prajitura care nu a iesit foarte bine si nu arata apetisant, oricat de buna ar fi, cu greu va primi repin-uri sau macar like-uri. Si chiar daca orice mama, orice femeie stie ca nu totul iese ca in poza din revista X sau de pe site-ul Y, asta nu le consoleaza deloc.

Dar in realitate, nu e concluzia asta valabila pentru toate retelele de „socializare” ? Am pus intentionat cuvantul in ghilimele, pentru ca, dupa parerea mea, numai despre legarea de noi relatii, sincere si bazate pe respect nu e vorba in respectivele retele, in frunte cu marele Facebook. Mare, in sens de foarte multi membri. Sau poate nu inteleg eu exact ce se defineste prin socializare. Ori poate ca sunt eu carcotasa si ma uit prea mult la detalii… desi nu cred.

In text se mentioneaza undeva ca nici FB nu e mai breaz, dar doar in trecere. Pe proprietarii/ actionarii lui ii intereseaza sa te inscrii cu date personale reale si cat mai multe, si cam atat.

Din cat am vazut eu in cei aproximativ doi ani petrecuti pe FB (din care primele 6 luni am incercat sa inteleg, perseverenta, la ce mi-ar folosi), in 2011 treburile stateau cam asa :

– multa lume isi pierdea vremea online, ore in sir chiar, neavand nicio alta ocupatie. De plictiseala adica si pacalindu-se pe ei insisi ca si-au facut noi prieteni carora sa le faca, mult prea curand, tot felul de confidente ;

– o alta categorie, una vasta, era cea a persoanelor care isi promovau diverse afaceri, site-uri, magazine virtuale, etc si a caror prezenta in retea se justifica din plin ;

– canale media, unde erau asteptate reactii de la public, si acestea necesare titularilor si utile celor interesati sa interactioneze, datorita accesului facil si transmiterii in timp real a mesajelor;

– utilizatorii ocazionali, care isi verificau contul doar uneori si isi utilizau „peretele” foarte rar si numai daca aveau ceva anume de comunicat ;

– impatimitii care, in paralel cu treburile zilnice, nu concepeau sa nu intre sa-si verifice contul cel putin o data pe ora ! Erau oameni care postau fiind in masina, la vreun semafor, sau stand la masa in vreun restaurant, ocazie cu care aratau lumii inclusiv ce consumau si apoi neaparat nota de plata :)))… ceea ce eu consider amuzant rau.

Dar ce mi s-a parut mie dubios in acea perioada, pe Facebook, a fost faptul ca marea majoritate, MAREA majoritate, nu aveau nimic negativ de afisat lumii: toti erau oameni cu succes in afaceri, aveau soti/ sotii si copii minunati, reusitele personale erau la ordinea zilei, armonia, dragostea si fericirea pluteau in aerul tuturor…. inclusiv pe peretii celor pe care ii cunosteam si despre care stiam ca lucrurile nu stau chiar asa. Ci dimpotriva :).

Si mi s-a facut un pic scarba : de minciuni, de toata ipocrizia afisata de cei pe care ii stiam in realitate altfel decat se prezentau lumii, de rautatea unora care nu ezitau sa-si barfeasca rudele desi pe mine abia ma cunoscusera si asa mai departe.

In ce ma priveste, intentionasem sa imi regasesc acolo eventual fosti colegi de liceu, am gasit cativa, m-am vazut live doar cu doi din ei si dupa multe eforturi cauzate de lipsa de timp… si am conchis ca nu asta e calea si ca prezenta mea acolo nu se prea justifica. Devenisem si eu dependenta destul, nu aveam de postat cine stie ce succese sau realizari pe care, chiar daca le am ocazional, nu simt nevoia sa le fac publice. Iar daca aveam necazuri oricum nu le puteam posta acolo, ca inoportunam lumea idilica si nerealista… Adica eram nepotrivita, ceea ce m-a determinat sa ma autoexclud.

Dar concluzia mea, confirmata pe ici, pe colo, a fost ca tare stresati si nesiguri de ei trebuie sa fie oamenii daca mint cu atata convingere si multa nonsalanta, numai ca sa dea bine in ochii unor necunoscuti, practic. Si foarte trista e lumea care te impinge sa pari cu tot dinadinsul ceva ce nu esti, n-ai fost si poate nici nu vei deveni vreodata.  Si de ce sa te simti obligat sa fii ca restul, de ce sa nu ramai si sa te prezinti asa cum iti e viata, cu bune si cu rele ? Ciudata lume, uneori.

De aceea, intrebam in titlu de ce numai Pinterest e in discutie ? Sigur, daca s-ar face un studiu amanuntit si despre Facebook ar fi ideal ca cei chestionati sa si raspunda corect, ceea ce ar putea fi deja o problema.

Pe de alta parte, mi se pare inca bine ca restul de 58% din mamele americane nu fac o tragedie daca mancarea lor nu arata exact ca in reviste, ci se bucura ca e gustoasa si sanatoasa – inca mai e destula lume zdravana la cap, iata. Pentru ca oricum, tot ce ni se prezinta pe sticla, in reviste, in mediul online arata mereu perfect – iar noi, oamenii, vietile noastre, deciziile pe care le luam sunt impuse de ceea ce ne inconjoara, adica departe de a fi ideal. Sigur ca este bine ca exista repere, sigur ca este frumos sa incercam sa atingem acele repere – insa este important si sa fim constienti de limitele personale si sa selectam lucrurile care ne sunt cu adevarat utile. Altfel, conform studiului, te demoralizezi, ajungi la sentimentul de inadecvare si iti auto-induci o presiune pentru a atinge cote care de fapt nu-ti folosesc la nimic. Si pe care nu ti le doresti, ca ai alte preocupari.

La final adaug o „balada” usor stupida, dar inspirata si atat de potrivita situatiei. Asa cred eu.

Image

2 gânduri despre “Pinterest streseaza lumea … doar atat ?

  1. Ipocrizia de care vorbesti nu e prezenta doar pe retelele de socializare ci si in viata de zi cu zi. Putini sunt dispusi sa recunoasca faptul ca viata lor nu este chiar asa cum spun ei, putini recunosc ca au probleme (financiare, de cuplu, cu copiii) pentru ca au impresia ca lumea ii va privi altfel. Si in rarele ocazii cand unul sau altul indrazneste sa puna pe tapet o problema, de altfel comuna tuturor celor prezenti, unul poate doi vor recunoaste ca si la ei e la fel, restul vor spune ca nu e adevarat. Pe de alta parte, daca te plangi – lumea te va barfi, daca te lamentezi – te cred prost si te iau la misto. Asa ca toti procedeaza ca ceilalti si se prefac fericiti pentru a trece neobservati, desi daca ii intrebi nu le place anonimatul. Paradoxal, nu?

    • Cunosc. Cred ca as putea sa scriu o carte cu situatiile caraghioase pe care le-am vazut pe FB, desi n-am studiat cu intentie comportamentele. Dar sareau in ochi, pentru ca faceau si valuri musai. Imi amintesc de o persoana, vedeta in felul ei (si mai ales in mintea ei) care risca adesea si se vedea in real cu „amicele” din lista, pentru ca apoi sa isi citeasca tot felul de atacuri de la ele, pe wall-uri. De fapt ele intre ele, toate. Si desi se plangea cred ca ii si placea, ca altfel nu facea iar si iar aceeasi gafa. Sau aceeasi persoana ma ruga pe mine sa intervin la cate o disputa politica la ea pe perete, eu intram in joc in ideea de a o apara (de ce, nu stiu…) , pentru ca apoi ea sa-i ia apararea celui care aparent o agresase ! Te doare mintea !… era un roman-francez cu care probabil vroia ea sa faca pe amabila si eu ma trezeam la mijloc, ca fraiera. Si multe alte faze de spaima, plus prezentari in virtual care in realitate nu aveau multa legatura cu damele respective: nici profesional, nici personal, inclusiv poze de acum 10 ani prezentate ca si cum fusesera facute ieri…. desi prezentul era un pic altfel.
      Oricum, din ce am constatat barbatii sunt mult mai ok la fazele astea, pe ei nu-i macina sa primeasca ovatii cu orice pret si nici sa se dea drept ce nu pot fi. Adica tot la fel ca in viata reala, cand ei sunt majoritatea retinuti si realisti.

Lasă un răspuns

